TEDx talk met Veda Partalo!

Veda Partalo werkt als strateeg in een reclame bureau. Ze is geboren en opgegroeid in Bosnië, dat ze op latere leeftijd heeft verlaten om te komen naar Amerika. Nog voor ze in de reclame sector is beland, had ze al een eigen branding gecreëerd. Dit door “refugee” op haar lichaam te tatoeëren. Ze weigerde om haar verleden achter zich te laten, waardoor ze het steeds vertelde aan personen. Dit kwam niet altijd goed aan, waardoor ze soms oncomfortabel of boos werden. Op een jonge leeftijd van 20 jaar heeft ze de beslissing genomen om de tatoeage te nemen. Hierdoor duid ze aan wie ze is, wat ze is en waarvoor ze staat.

Wat mij vooral is bijgebleven zijn de cijfers van 2012, waaruit blijkt dat 43% van de Amerikanen erin geloven dat de vluchtelingen de traditionele Amerikaanse gewoonten en waarden bedreigen. Terwijl immigranten tweemaal zo snel een eigen onderneming starten dan Amerikanen.  De Amerikaanse journalistiek laat de bevolking geloven dat de vluchtelingen steeds geassocieerd worden met illegaliteit, crisis, criminaliteit, regering faling, etc..

Veda stelde een viertal lessen voor dat ze heeft geleerd in haar werkjaren. In de eerste les had ze geleerd dat het veel pluspunten kan hebben om een andere achtergrond te hebben. Omdat er een groot deel buitenlanders aanwezig zijn in Amerika, is het zeker en vast een goede doelgroep van de adverteerders. En hoe kan je hier beter op inspelen dan gebruik te maken van iemand met dezelfde denkwijze, achtergrond en geschiedenis? Verschillen zijn niet altijd slecht, maar kunnen vaak in het positieve spelen, zolang je het zelf accepteert!

Je gaat enkel iets kunnen verkopen als je er zelf in gelooft. Adverteerders richten zich vaak op individuele klanten. Wanneer je een persoonlijk contact legt met iemand op een speciaal niveau, zal dit voordelen hebben op je sales, winst en naambekendheid. Wanneer je een project richt op een bepaalde doelgroep moet er verder gekeken worden dan het beroep, status en de dagelijkse activiteiten. Je moet de klanten verstaan, begrijpen en accepteren. Wanneer je dit kan verwezenlijken, kan je de klanten op een heel andere en efficiëntere manier ontvangen.

Als derde heeft Veda geleerd dat communicatie elk probleem in de wereld kan doen vergaan. Haar ervaring heeft haar zelfzekerheid gegeven waardoor ze nu gewoon kan zeggen en kan aanduiden wat het probleem is, zonder haar er onzeker over te voelen. Omdat ze weet dat communicatie de oplossing is. Als laatste heeft ze geleerd dat het moeilijk is om naar iemand te kijken, en verder te zien dan wat je ziet. Reclame bureaus spelen hier zeer goed op in, waardoor de ontvangers zich geapprecieerd en begrepen voelen.

Ik vond het persoonlijk een zeer interessante video. Ze heeft een zeer aangenaam postuur om naar te luisteren en te zien. Wat ze vertelde was ook zeer interessant, en zeker niet saai. Het was op een fijne, leuke en aangename manier gebracht waardoor de aandacht zeker behouden kon worden!

Plaats een reactie